Project: modulebaan

Deze pagina nog niet eerder bekeken en nieuwsgierig naar het verloop? Begin dan onderaan met lezen!
Wil je reageren of een vraag stellen? Dat kan onderaan de pagina (maak een gratis account aan op de site). Klik hier om direct naar de reacties te gaan.

Datum: 24-05-2023

Heel wat maanden geen update op dit project en dat is mede veroorzaakt door wederom een verhuizing. Het pand in Delft zou te zijner tijd een keer tegen de vlakte gaan en in december 2022 kregen we aanbod om te komen kijken naar een pand in Delfgauw. Dit pand biedt onderdak voor naar verwachting langere tijd en dus zijn we hierop ingegaan. Een nieuw pand betekend ook gelijk dat de opbouw van de baan toch herzien moest worden. Je wil uiteindelijk toch continu aan de totale baan kunnen werken en testen. Tegelijkertijd werd ook ondervonden dat sommige bakken niet even nauwkeurig opgebouw waren. Het resulteerde uiteindelijk in een collectie nieuwe bakken, een aangepast onderstel (stevigere kruisverbindingen) en nieuwe vormgeving van de baan. Volgende stap is het sporenplan herzien en aanpassen naar deze nieuwe opstelling die nog meer mogelijkheden gaat bieden dan de vorige opstelling.

Op dit moment nog een proefopstelling met twee maten bakken.
Vanaf deze zijde is één modulebak met verlaagde bodem voor de XPS plaat te zien.

Datum: 05-09-2022

Arian is begonnen met het maken van een brug die uiteindelijk een mooie plek moet krijgen op de modulebaan. Ronny, Peter en Stefan zijn bezig geweest met de modulebakken. Later sloot Stefan zich aan bij Johan en Wesley die bezig waren met het uitmeten van het station op de modulebakken met de nieuwe overkappingen. Wesley gaat het sporenplan hier op aanpassen. In de praktijk betekend dit dat we er zelfs een extra spoor bij krijgen bij het station en de langste trein die we op het station kwijt kunnen ongeveer 245cm is. Johan had ook zijn HTM Randstadrail Citadis mee genomen die enkele rondjes heeft gereden op de proefbaan en daarna tijdelijk een plekje kreeg op de stadsbakken op het tramspoor. Voor de stadsbakken zijn we nu aan het kijken naar de rails en gaan we beginnen met herstellen van huisjes en weatheren ervan, zodat we ook daar al snel met de scenery kunnen gaan beginnen.

Het aangepaste sporenplan van het grensstation. De overkappingen (totale lengte van 120 cm) komen over spoor 4 & 5.

Datum: 03-09-2022

Vandaag is Wesley druk geweest met de 3 bakken voor achter het station, de zogenaamde stadsbakken. De onderste laag XPS platen zijn vastgelijmd. Hierop komt een stukje tramspoor waarop voorlopig gependeld kan worden. Wel is er de mogelijkheid om het tramspoor later nog uit te breiden. Op dit moment is dit het sporenplan:

De modulebakken met het treinspoor en het station komen vóór deze bakken te staan. Peter heeft onlangs nog wat mooie vakwerkhuizen gedoneerd die een eerste indeling hebben gekregen op de baan. Dit kan later nog veranderen aangezien de scenerygroep niet compleet was op deze dag. De bedoeling is dat de dwarsstraatjes die naar achteren gaan (behalve die waar het tramspoor ligt) ook omhoog zullen lopen. Links vooraan is nog een groot leeg vlak bij de kiosk. Hier zal een parkeerterrein komen voor het station.

Datum: 22-08-2022

Datum: 15-08-2022

Er wordt verder gewerkt aan de nieuwe onderstellen en de wijze van koppelen van de modulebakken.

Datum: 11-05-2022

Inmiddels zijn we verhuisd naar onze nieuwe clubruimte in Delft aan de Abtswoudseweg 2. De afgelopen weken is er hard gewerkt om de spullen uit te pakken en de ruimte in te delen en hebben we weer als vanouds een gezellige clubavond gehad. Johan, Leo, Ben en Ron zijn bezig geweest met de module baan weer op poten te zetten. Dit vergde veel tijd en daarmee kwam het inzicht dat daar wellicht een andere constructie van de onderstellen verbetering in zou kunnen aanbrengen. Hier zijn de eerste testjes voor uitgevoerd.

Datum: 16-03-2022

Ben is verder gegaan met de testbaan, Arian is verder gegaan met het maken van bomen van de baan en Rick is samen Wesley bezig geweest om de rails grotendeels op de baan neer te leggen, zodat er op de open dag een duidelijk beeld is hoe het gaat worden en we langzaam kunnen beginnen met een laagje kurk onder de rails te leggen en dan de rails definitief vast te leggen.

Datum: 14-03-2022

De oom van Johan heeft het doek gesponsord zodat we, zodra de modulebaan klaar is, ook een mooi afgewerkt doek om onze baan kunnen hangen! Martijn en Rick zijn verder gegaan met de gedoneerde huisjes verder uit te zoeken en herstellen waar nodig, Ben is verder gegaan met de testbaan en Paul was met allerlei elektronica bezig om te testen.

Datum: 31-01-2022

We zijn verder gegaan met het maken van bomen en het koppelen van de modulebakken, het op de juiste plaats zetten in de clubruimte van de modulebakken, wat schilderwerk aan modulebakken en er is weer een hoekbak in elkaar gezet. 

Datum: 29-01-2022

Vandaag waren er ook weer activiteiten op de club. Wesley is bezig geweest met de eerste twee hoekbakken te maken. Deze zijn klaar om te plamuren en dan geverfd te worden. Nog twee te gaan. Ondertussen kreeg Wesley ook nog een foto doorgestuurd van Wim van Houts die een proefmodel aan het maken is van de Nederlandse bovenleidingsmasten voor onze baan.

Datum: 26-01-2022

Peter en Gerard zijn bezig geweest met het voorbereiden van de koppelingen van de modulebakken. Ronny is bezig geweest met wat aanpassingen aan modulebakken. Johan is verder gegaan met de Ecos programmeren.

Datum: 17-01-2022

Na een lockdown van weer een aantal weken in Nederland, hadden we weer onze eerste clubavond. Ben, Paul, Johan, Ron en Wesley waren bezig met het aanbrengen van de stelpootjes onder de modulebakken.

Datum: 10-12-2021

De modulebakken zijn voorzien van 2 lagen verf.

Datum: 01-12-2022

De eerste bakken zijn verder afgewerkt. Zo zijn de gaten die er in de platen zaten dicht gemaakt en de laatste poten onder de bakken gezet.

Datum: 30-11-2021

Er is begonnen met het bouwen van de eerste modulebakken.

Datum: 21-11-2021

Inmiddels hebben we onze eigen clubruimte, waardoor er natuurlijk het en één ander gewijzigd moet worden aan bestaande ideeën aangezien de ruimte wat kleiner is. Ondanks dit heeft Wesley toch weer een mooi plan weten neer te zetten met nog diverse mogelijkheden tot uitbreiding in de toekomst. Binnenkort zal dit in één van de vergaderingen besproken worden om te bespreken wat de indeling exact gaat worden, of er nog wijzigingen komen in het sporenplan e.d.

Datum: 10-11-2021

Bestuurslid Gerard kwam in een oude railhobby een sporenplan tegen voor een grensstation. Ook hier is Wesley mee aan de slag gegaan en heeft dit sporenplan wat uitgebreid maar gebaseerd op het origineel met extra een “tuin” waar de leden hun treinen kunnen wisselen. De keerlussen komen aan de beide uiteinden onderaan. Als basis zijn weer de standaard maten 120×60 gebruikt. Eventueel kan er nog voor gekozen worden om extra (smalle) bakken te maken voor het station voor de scenery zoals stationsplein, parkeerplaats, bushaltes en eventueel tramhalte.

Het aangepaste plan

Datum: 09-11-2021

Inmiddels heeft Wesley een basisplan ontworpen om mee te beginnen, met dit basisplan, bestaande uit 4 modulebakken met een klein station, 2 keerlussen en eventueel 4 modulebakken voor een opstelterrein waar de leden de trein kunnen opzetten vanuit de verpakking of weer van de baan afhalen, kan er in ieder geval wat inkomsten gegenereerd worden door hiermee naar evenementen te gaan.

Datum: 07-11-2021

Tijdens de eerste vergaderingen waren ideeën geopperd om een grensstation te maken. Hiermee kan je aan de ene kant Nederland en aan de andere kant Duitsland/België toepassen en dus bijvoorbeeld ook met bergen gaan werken.

Het voorstel is om met 4 tot 6 rechte bakken te beginnen met 2 keerlussen en eventueel een fiddle yard. Met dit gebouwde deel kun je al naar beurzen gaan en wat inkomsten genereren. Daarna kan er verder ontwikkeld en ontworpen gaan worden om te bouwen aan een station en andere dingen zoals een containeroverslag of een museumlijn.

Tijdens het bouwen zullen we rekening moeten houden met het plan om zowel 2-rail als 3-rail door elkaar te kunnen gaan rijden. Dit zal vooral tot uitdrukking komen in het implementeren van relais om de spanning op de juiste manier op de baan aan te bieden. Dit zal per baanvak en per wissel of wisselstraat moeten plaatsvinden om later ieder stukje van de baan, afhankelijk van het type materieel, correct te voeden. Een apart project zal hiervoor worden gestart om de techniek daarvoor uit te testen.

Een eerste opzet van een banenplan door Wesley:

Gebaseerd op station Bad Bentheim

Wesley heeft een tweede ontwerp gemaakt voor het grensstation:

Gebaseerd op station Emmerich

Klik hier om naar het begin te gaan…

Geef een reactie